Duurzaamheid

De Aannemer Jos Scholman is onder andere geselecteerd om het werk uit te voeren door hun duurzame werkwijze. Op deze pagina leest u daar meer over.

Duurzaamheid is al jaren een focuspunt binnen het bedrijf Jos Scholman en bedrijfsbreed zijn zij bezig met het minimaliseren van de uitstoot. Zo hebben zij een steeds schoner wagenpark en rijden de projectleiders vanaf eind dit jaar allemaal met waterstofauto’s. In 2016 hebben zij als bedrijf ook de CO2-neutraal wisselbokaal gewonnen. Dit is een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan het bedrijf dat de beste stappen zet op het gebied van CO2-beperking.

Het hout wat niet via het platform www.behoudhethaagsehout.nl wordt kwijtgeraakt, verwerken zij op de volgende duurzame manieren:

  • Zij geven stammen weg aan Haagse sociale werkplaatsen die houtbewerking binnen hun programma aanbieden.
  • Van vrijkomende takken worden in de natuur rondom Den Haag houtrillen gemaakt: een natuurlijke afzetting.
  • Alle overige takken versnipperen zij. De snippers worden bijvoorbeeld gebruikt onder rijplatenbanen bij andere werkzaamheden.
  • De dennen die vrijkomen worden verwerkt tot houtkrullen, geschikt voor bijvoorbeeld paardenstallen.
  • De eiken die vrijkomen worden gespleten en vervolgens toegepast als rasterpaal in hekwerken langs begrazingsgebieden.
  • Alle overige stammen worden verwerkt in de papier- en spaanplaatindustrie, voor pallets en voor lucifers.

Niet alleen het vrijkomende hout wordt duurzaam verwerkt, ook de manier waarop de bomen gekapt worden is duurzaam. Jos Scholman werkt op de volgende manier:

  • Paarden worden ingezet om de bomen weg te slepen uit de dicht begroeide gebieden. Hierdoor hoeft er minder (groot) materieel rond te rijden, waardoor de bebossing die behouden moet blijven, niet beschadigt.
  • Bijna alle snoeiwerkzaamheden worden uitgevoerd met elektrisch materieel. Hierdoor hoeven we niet met vervuilende dieselmotoren te werken. Alleen voor de allergrootste takken zijn elektrische zagen nog niet sterk genoeg, maar wij verwachten dat er ook snel voor die takken goede elektrische alternatieven op de markt komen.
  • Alle chauffeurs volgen de cursus ‘Het Nieuwe Draaien’. Hier leren zij hoe ze hun materieel duurzaam kunnen gebruiken. Zo is het beter om machines die langer dan twee minuten stilstaan, uit te zetten.
  • Op sommige locaties werken wij vlak langs voet- en fietspaden. Om deze verkeersstromen veilig langs ons werkvak te leiden, staat hier tijdelijk bebording. Deze bebording is gemaakt van bamboe. Door van bamboe gebruik te maken, kunnen de borden met minimale CO2-uitstoot geproduceerd worden. Daarnaast gaan de borden lang mee: een duurzame keuze dus!